21 жовтня 2014 року вступив в дію Порядок реєстрації договорів комерційної концесії (субконцесії), затверджений наказом Мін’юсту від 29.09.2014 №1601/5. На цей документ, без перебільшень, вже дуже давно чекав бізнес, так як він вирішує не складне, але дуже важливе питання – питання реєстрації договору франчайзингу.
Якщо звернутися до світової практики, то питання реєстрації договору франчайзингу є досить дискусійним не тільки в Україні, але й в цілому ряді країн світу. Так, наприклад, у Китаї, Республіці Молдові, Южній Кореї, Іспанії – передбачена обов’язкова реєстрація таких договорів. В той же час в ряді інших країн сторони не зобов’язані виконувати інші формальності після укладання договору франчайзингу, пояснює Марія Ортинська, патентний повірений України, директор компанії IPStyle.
В Україні, з однієї сторони, діючим законодавством, а саме, ч. 2 ст. 1118 Цивільного кодексу, визначено, що договір комерційної концесії (франчайзингу) підлягає державній реєстрації органом, який здійснив державну реєстрацію правовласника. Більш того, згідно ч. 4 вищевказаної статті у відносинах із третіми особами сторони мають право посилатися на такий договір тільки з моменту його державної реєстрації. В той же час з іншого боку, порядок такої реєстрації не був визначений, і відповідно, державні реєстратори у більшості випадків відмовляли у реєстрації.
На практиці, деякі із сторін договору зловживали відсутністю законодавчої можливості реєстрації. Наприклад, відмовлялись платити роялті, виконувати інші умови договору, посилаючись на його недійсність. Також немало питань виникало і у контролюючих органів, перевіряючи правомірність виплати роялті по незареєстрованому договору франчайзингу.
Вирішити це питання було можливо декількома шляхами: 1) або шляхом прийняття Порядку державної реєстрації договорів комерційної концесії (субконцесії), так як цей документ вирішує питання із зловживаннями недобросовісними франчайзі, а також допомагає уникнути спорів з контролюючими органами щодо правомірності виплати винагороди за користування правами по такому договору; 2) або (що на мою думку було би найбільш доцільно та логічно) шляхом внесення змін в діюче законодавство, надавши право Державній службі інтелектуальної власності реєструвати договори франчайзингу. Такі зміни, до речі, були запропоновані в проекті Закону «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України» (№ 2334 від 7 квітня 2008). На мою думку, реєстрація Державною службою. Інтелектуальної власності (що і пропонувалось в проекті закону) таких договорів була би логічною, оскільки до повноважень цього органу належить реєстрація договорів передачі прав, а також ліцензійних договорів на використання об’єктів промислової власності.
Повертаючись, до прийнятого документу, хочеться сказати, що визначення Порядку Міністерством юстиції – вже великий крок у розвитку та правовому регулюванні франчайзингу в Україні. Згідно Порядку реєстрацію договору франчайзингу здійснює Державний реєстратор юридичних та фізичних осіб-підприємців в Єдиному державному реєстрі. Подати договір на реєстрацію можна буде як особисто, так і надіславши пакет необхідних документів поштою або у електронному вигляді через реєстраційний портал.
Що важливо, за реєстрацію такого договору не передбачена сплата збору. Залишається сподіватися на достойну реалізацію даного Порядку на практиці, а також безперебійну роботу реєстраційного порталу.
Нагадаємо, що згідно ЦК України по договору комерційної концесії одна сторона (правовласник) зобов’язується надати іншій стороні (користувачу) за плату право користування у відповідності з її вимогами комплексом належних цій стороні прав з метою виготовлення і (або) продажу певного виду товару та/або надання послуги. Предметом договору комерційної концесії є право на використання об’єктів права інтелектуальної власності (торгівельних марок, промислових зразків, винаходів, творів, комерційних таємниць та подібних об’єктів), комерційного досвіду та ділової репутації.
Матеріали за темою
Як декларувати підприємницьку діяльність ФОП
21.03.2024
Грінвошинг в Євросоюзі стане караним
25.01.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!