Закон і Бізнес


Функции государства — непрерывны


№14 (1053) 01.04—06.04.2012
2767

У судов нет оснований для приостановления производства из-за прекращения центрального органа исполнительной власти


Вищий адміністративний суд України

Лист

8 лютого 2012 року   №373/11/13-12

Про практику вирішення судами питання визначення належного відповідача у справах, пов’язаних із наданням статусу біженця

Головам апеляційних адміністративних судів

 

До Вищого адміністративного суду надійшло звернення Регіонального представництва Управління верховного комісара ООН у справах біженців у Білорусі, Молдові та Україні, в якому звернуто увагу, зокрема, на практику вирішення судами питання визначення належного відповідача у справах, пов’язаних із наданням статусу біженця, у зв’язку з ліквідацією Державного комітету в справах національностей та релігій відповідно до указу Президента від 9.12.2010 №1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» і повідомляється таке.

Відповідно до ч.2 ст.81 ЦК юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.

Частиною 3 вказаної статті передбачено, що порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією та законом.

Зокрема, порядок утворення, реорганізації та ліквідації міністерств та інших центральних органів виконавчої влади врегульовано ст.5 закону від 17.03.2011 №3166-VI «Про центральні органи виконавчої влади».

Частиною 1 вказаної статті передбачено, що міністерства та інші центральні органи виконавчої влади утворюються, реорганізуються та ліквідуються Президентом за поданням Прем’єр-міністра.

Відповідно до ч.5 цієї статті міністерство, інший центральний орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, щодо яких набрав чинності акт Президента про їх припинення, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах компетенції до завершення здійснення заходів з утворення міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, до якого переходять повноваження та функції міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що припиняється, та можливості забезпечення здійснення ним цих функцій і повноважень, про що видається відповідний акт Кабінету Міністрів (ч.7 ст.5 закону).

Указом Президента про ліквідацію міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади визначається орган виконавчої влади, якому передаються повноваження та функції міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що ліквідується (ч.8 ст.5 закону).

Порядок здійснення заходів, пов’язаних з утворенням, реорганізацією чи ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, визначається Кабінетом Міністрів (ч.9 ст.5 закону).

На виконання ч.9 ст.5 закону постановою КМ від 20.10.2011 №1074 затверджено Порядок здійснення заходів, пов’язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

Пунктом 12 цього порядку встановлено, що орган виконавчої влади, щодо якого набрав чинності акт Президента про його припинення, продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції з формування і реалізації державної політики у визначеній Президентом сфері до набрання чинності актом Кабінету Міністрів щодо можливості забезпечення здійснення утвореним органом виконавчої влади його повноважень та виконання функцій.

Акт Кабінету Міністрів про можливість забезпечення здійснення утвореним органом виконавчої влади повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади, що припиняється, видається після здійснення заходів, пов’язаних з державною реєстрацією утвореного органу виконавчої влади як юридичної особи публічного права, затвердженням положення про нього, структури та штатного розпису його апарату, кошторису та заповненням 30% вакансій (п.13 порядку).

Статтею 1 указу Президента від 9.12.2010 №1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Державну міграційну службу, на цю службу покладено функції з реалізації державної політики з питань громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб, а також у справах міграції в межах, визначених законодавством про біженців.

Статтею 2 цього указу ліквідовано Державний комітет у справах національностей та релігій.

За правилом, установленим ст.5 зазначеного указу центральні органи виконавчої влади, на які цим указом покладені функції з реалізації державної політики у відповідній сфері, виконують повноваження у визначених сферах компетенції відповідних органів, що ліквідуються згідно з цим указом.

Таким чином, цим указом забезпечено безперервне виконання функцій держави у справах міграції в межах, визначених законодавством про біженців.

У зв’язку з цим у судів відсутні підстави для зупинення провадження у справах, пов’язаних з наданням статусу біженця, на підставі п.1 ч.1 ст.156 КАС.

Питання щодо залучення до участі у справі правонаступника суд вирішує за своєю ініціативою чи ініціативою зацікавлених осіб у судовому засіданні своєю ухвалою, яка може бути оскаржена разом із постановою суду у справі.

 

Голова суду І.ТЕМКІЖЕВ