Закон і Бізнес


Дело техники

Как нотариусам блокируют доступ к реестрам за формальные ошибки


Нотаріуси переконані, що додаткове екзаменування, передбачене наказом №4146/5, а не профільним законом, порушує їхні професійні права.

№9 (1411) 09.03—15.03.2019
Наталия КОЗАЕВА, частный нотариус, член совета НПУ, глава комиссии НПУ по вопросам предотвращения и противодействия киберпреступности
16867
16867

В Нотариальную палату Украины поступает огромное количество сообщений относительно блокировки нотариусам доступа к реестрам за мелкие технические ошибки. Хотя сроки блокировки ни одним законом не предусмотрены, а допущенные недочеты никоим образом не нарушают права граждан. Впрочем, уже есть много решений судов, свидетельствующих об успешном обжаловании таких приказов.


Під моніторингом Мін’юсту

Складні питання державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно та, відповідно, контролю за реєстраційними діями не втрачають своєї актуальності.

У часи, коли працювали бюро технічної інвентаризації, країна не знала такого явища, як рейдерство, оскільки доступ до реєстрації був обмежений. Але сьогодні реєстри доступні широкому колу осіб — уже понад 20 тис. займаються реєстрацією. Контролює цю сферу Міністерство юстиції, в якому навіть створено цілий департамент, що включає в себе відділ моніторингу та комісію з розгляду скарг.

Повноваження департаменту різноманітні: підготовка проектів нормативних актів, тобто вироблення «правил гри», умов допуску до держреєстрації та порядку контролю. Разом з тим цей підрозділ і сам віддалено контролює реєстраторів (проводить моніторинг і камеральні перевірки), а також розглядає скарги у сфері державної реєстрації.

Спеціальна комісія, що складається із заступника міністра юстиції та його підлеглих, фактично виконує функції суду, але без повноважень і знань, що відповідають рівню судді. Розглядаючи скарги, комісія віддалено скасовує реєстрацію права власності громадян — без будь-якого розслідування компетентними органами, без присутності сторін, без вивчення документів, на підставі яких проведено реєстрацію. Водночас після скасування начебто незаконної реєстрації не порушуються кримінальні справи. Таким чином, ті особи, які принесли, наприклад, фальшиві документи, залишаються непокараними, їх навіть ніхто не шукає.

У результаті моніторингу співробітники департаменту на свій розсуд можуть заблокувати нотаріусу доступ до реєстру за наявності навіть банальних технічних помилок. І останнім часом роблять це дедалі частіше.

А з початку 2019 року Мін’юст ініціював та отримав ще одну функцію в цій сфері — переекзаменування держреєстраторів (зокрема нотаріусів), яким тимчасово заблоковано доступ до реєстрів. При цьому чітко не визначено порядок складання такого додаткового іспиту, не зрозуміло, хто розробляє питання та оцінює результати. Більше того, чинним законодавством не передбачено жодних додаткових іспитів для нотаріусів.

За що ж нотаріусам блокують доступ до реєстрів та змушують складати додатковий іспит? Розглянемо найпоширеніші причини (йдеться не про скарги громадян, а про виявлені технічні помилки під час реєстрації — ісля вчинення нотаріальної дії).

Некольорова копія або її відсутність

Однією з причин блокування є відсутність електронної копії документа, на підставі якого проведена державна реєстрація. Або ж завантажена не кольорова, а чорно-біла копія.

При цьому в довідках про блокування вказується: оскільки копія чорно-біла, значить, нотаріусу не поданий оригінал документа. Такий висновок свідчить про те, що особи, які проводять моніторинг, більш ніж некомпетентні. Адже якщо нотаріус сам виконав дію, яку реєструє, то цілком логічно, що він реєструє власний оригінальний документ.

За такі «порушення» нотаріусу блокується доступ до реєстру в середньому на 1—2 місяці. Причому терміни блокування законодавством не передбачені.

Причиною помилки може бути збій роботи програмного забезпечення: через його недосконалість електронні копії «злітають» із сервера. Крім того, завантажену копію може видалити будь-який суб’єкт, що має доступ до реєстру, в тому числі адміністратор реєстру (ДП «НАІС»). Урешті-решт чорно-біла копія завантажується швидше, бо має менший розмір.

Водночас після блокування електронні копії не з’являються в реєстрі, не замінюються самостійно на кольорові, адже довантажити ці копії заблокований нотаріус фізично не може. Отже, технічна помилка залишається в реєстрі без змін. Хоча виправити її не становить жодних труднощів. Тобто простіше усунути порушення, ніж блокувати нотаріусу роботу на кілька місяців.

Ці випадки свідчать, що програмний продукт повинен бути вдосконалений. Зокрема, слід завантажувати тільки кольорові копії за замовчуванням, також необхідно унеможливити завершення реєстрації без додавання електронних копій та їх видалення іншими реєстраторами та адміністратором. У такому разі такої помилки неможливо буде припуститися.

Неперевірена черговість заявок

Якщо під час моніторингу виявляється, що нотаріус не перевірив черговості заявок, поданих іншими реєстраторами, за таке порушення йому блокується доступ до реєстру в середньому на 1—3 місяці.

Зауважимо, що більшість реєстрацій здійснюється в результаті вчинення нотаріальної дії (оформлення спадщини, посвідчення договору дарування тощо). Черговість заявок у такому випадку нотаріус перевіряє не лише перед реєстрацією, а й перед вчиненням самої нотаріальної дії, як і наявність/відсутність обтяжень, арештів тощо. Тому, якщо заявка нотаріуса в результаті вчинення нотаріальної дії перша в черзі, але при цьому після її реєстрації не сформований так званий пошук заявок, це не може вважатися порушенням і не означає, що нотаріус не перевірив черговості.

Після блокування нотаріуса пошук черговості заявок не розпочнеться сам по собі. Технічна помилка залишається в реєстрі, виправити її неможливо.

Для уникнення подібних помилок слід унеможливити завершення реєстрації за наявності заявок інших реєстраторів у статусі «зареєстрована» і навіть реєстрацію якоїсь заявки.

Несформований витяг

Якщо під час моніторингу виявиться, що нотаріус не сформував витяг про державну реєстрацію, за таке порушення йому на місяць блокується доступ до реєстру.

Однак на практиці витяг не формується, оскільки заявник просто не прийшов забрати документи про реєстрацію. Тож сформувати витяг можна в будь-який момент і це не порушує жодних прав інших громадян.

Нез’ясована наявність обтяжень і арештів

Якщо при проведенні держреєстрації не виконані пошуки за об’єктом і суб’єктом з приводу наявності обтяжень і арештів, це розцінюється як порушення і нотаріусу блокується доступ до реєстру на 3—4 місяці.

У цьому випадку звернімо увагу на компетенцію самих перевіряльників. Якби вони мали уявлення про нотаріальний процес, то не ставили б під сумнів компетентність нотаріуса, який здійснює реєстрацію. Адже він зобов’язаний виконати величезну кількість перевірок, які формуються в наряд і зберігаються в державному архіві 75 років. Спочатку нотаріальний процес, а потім реєстрація.

Заявка про реєстрацію — це наслідок договору. Тобто без усіх цих перевірок нотаріус не стане реєструвати право власності. І те, що перевіряльники не бачать, які пошуки зроблені до реєстрації, не має бути проблемою нотаріуса. Це, знову ж таки, проблема недосконалості реєстру.

Наслідки для нотаріуса та громадян

В усіх наведених випадках юридичні наслідки відсутні, права громадян не порушуються. Натомість блокування доступу до реєстрів унеможливлює не тільки реєстраційні, а й нотаріальні дії. Порушується єдиний процес вчинення нотаріальної дії та реєстрації.

Нотаріуса ніколи не попереджають про блокування, тому основна проблема — незакінчені реєстрації, які перебували в роботі. В результаті страждають прості громадяни, чиє майно не пройшло реєстрацію і автоматично залишається у підвішеному стані на весь період блокування нотаріуса. Технічно жоден інший реєстратор не може завершити процедуру замість нотаріуса. Люди не мають можливості отримати спадщину, продати чи подарувати квартири, зареєструвати іпотеку, зняти або накласти арешт на майно.

Уявіть ситуацію: нотаріус вчиняє нотаріальну дію і раптом помічає, що йому заблоковано доступ до реєстру. Спершу йому потрібно вирішити складну ситуацію та пояснити клієнту, чому їхня дія не може бути завершена. Далі він надсилає письмовий запит до департаменту Мін’юсту та чекає копію наказу й інформаційну довідку. На це знадобиться 8—15 днів. Таким чином, близько 2-х тижнів нотаріус навіть не знає терміну блокування, не може планувати роботу, не має можливості оскаржувати рішення про блокування.

Також блокування унеможливлює утримання офісу (оплату оренди, виплату винагороди співробітникам тощо). Фактично на період блокування нотаріус позбавлений законного права на працю.

Під загрозою опиняється державний архів, який перебуває у нотаріуса. Якщо нічим оплачувати оренду приміщення, йому ніде зберігати архів, який є власністю держави.

Крім порушення прав громадян, блокування відкриває співробітникам органів юстиції широкі можливості для корупції. Під моніторинг можуть потрапити всі нотаріуси, а особливо ті, на кого подають скарги. Вони бувають анонімними, поданими «по знайомству» тощо і, як правило, нічим не обґрунтовані.

Недосконалість із корупційною складовою

Недосконалість державних реєстрів — це основна причина технічних помилок. Зважаючи на некомпетентність осіб, які здійснюють моніторинг, та корупційну складову, можна говорити лише про один вихід — скасування блокування та вдосконалення роботи реєстру одночасно з розробленням та внесенням змін до законодавства, із врахуванням думки нотаріальної спільноти.

Нотаріуси бачать весь процес разом з реєстрацією, а перевіряльники Мін’юсту — лише реєстрацію, тому приймають необ’єктивні рішення. Складається абсурдна ситуація: уявіть, їхав водій містом, забруднив авто, приїхав додому — помив, а вранці йому анулювали посвідчення водія за їзду на брудній машині. Хоча при цьому ніхто не постраждав, нічиї права не порушені, просто йшов дощ…

Останнім часом нотаріат дуже активно протистоїть законодавчому рейдерству у сфері професійної діяльності та державної реєстрації. Саме тому все більша кількість нотаріусів згадується у наказах Мін’юсту щодо моніторингу. Якщо раніше в середньому було по 15—20 нотаріусів з терміном моніторингу 1—1,5 місяця, то зараз — понад 100, а термін моніторингу — 6 місяців!

Зробивши прості арифметичні підрахунки, побачимо, що до кінця 2019 року під моніторинг потраплять всі нотаріуси України, а заблоковані будуть змушені складати новий іспит, не передбачений законом.