Закон і Бізнес


Ответный ход

Каким видят Высший антикоррупционный суд Президент и народные депутаты


На відміну від глави держави, нардепи пропонують, аби ВАКС опікувався тільки тими справами, які розслідує НАБУ.

№1-2 (1351-1352) 09.01—19.01.2018
ИВАН ГРИГОРЬЕВ
4075

Кроме президентского, в парламенте уже зарегистрированы 4 депутатских законопроекта о Высшем антикоррупционном суде, и, похоже, это не предел. Заинтересованные стороны спорят о требованиях к судьям, роли международных экспертов и т.д.


Процес пішов

Нарешті наприкінці минулого року під тиском закордонних партнерів, у яких, напевно, увірвався терпець, глава держави зареєстрував у Верховній Раді проект закону «Про Вищий антикорупційний суд» (№7440). Однак редакція документа викликала обурення не тільки в противників створення окремого спецсуду, а й в «антикорупціонерів».

Останні відразу почали просити гаранта відкликати законопроект, доопрацювати та внести повторно. Народних обранців попрохали напрацювати альтернативний, щоб після фіаско президентського можна було прийняти більш виважений. Утім, до Нового року лише один народний депутат (Валерій Писаренко) зареєстрував своє дітище — «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо антикорупційного суду» (№7440-1). А вже після свят справи пішли більш жваво: 5 січня з’явився проект №7440-2, а 10 січня — №№7440-2 та 7440-4.

Текстів двох останніх на момент підготовки матеріалу ще не було на сайті ВР, тож увагу варто приділити принаймні першим трьом.

Вимоги до суддів

Одним з найбільш суперечливих питань у президентському витворі є вимоги до суддів ВАКС. Ними можуть бути законники зі стажем 5 років, профільні науковці та адвокати зі стажем 7 років. Одначе кандидат обов’язково повинен мати «значний досвід здійснення у міжнародних міжурядових організаціях чи міжнародних судових установах за кордоном професійної діяльності у сфері права з питань протидії та боротьби із корупцією». Зрозуміло, що тут же виникли запитання: значний досвід — це скільки? які міжнародні організації чи судові установи маються на увазі?

Крім того, кандидат повинен володіти практичними навичками «застосування сучасних міжнародних антикорупційних стандартів і найкращих світових практик у сфері протидії та боротьби із корупцією, практики Європейського суду з прав людини». Що це за стандарти та практика — також незрозуміло. Вимоги, з одного боку, суттєво обмежують коло потенційних кандидатів, з другого — дозволяють трактувати норми на власний розсуд.

Проект №7440-2 також дозволяє брати участь у конкурсі суддям, науковцям і адвокатам з аналогічним стажем, але не містить згаданих вище додаткових вимог. Проект №7440-1 передбачає інші вимоги до членів ВАКС: ними можуть стати судді, науковці та адвокати з 10-річним досвідом роботи, а також прокурори з таким самим стажем.

Прикметно, що 2 інші проекти прямо забороняють призначати до антикорупційного суду осіб, котрі протягом останніх 10 років працювали в прокуратурі, правоохоронних органах тощо.

Міжнародні експерти

Точаться дискусії щодо залучення до добору суддів ВАКС міжнародних експертів (див. «ЗіБ»). Президентський проект передбачає створення громадської ради міжнародних експертів, що має замінити в конкурсі громадську раду доброчесності. Це неабияк обурило представників останньої та інших «активістів».

7 членів ГРМЕ призначатиме Вища кваліфікаційна комісія суддів виключно на підставі пропозицій міжнародних організацій, «з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції». При цьому кандидати повинні мати 5-річний досвід роботи «із впровадження за кордоном чи в міжнародних організаціях сучасних міжнародних антикорупційних стандартів і найкращих світових практик у сфері протидії та боротьби із корупцією».

Що це мають бути за радники, відомо хіба що самим авторам документа. А вони запевняли, що такими можуть стати й українці, котрі працювали в міжнародних організаціях.

А ось у проекті №7440-1 передбачено створення конкурсної комісії, до якої входитимуть усі члени ВККС та 4 представники від країн/міжнародних організацій-донорів, що надавали/надають Україні міжнародну технічну допомогу та протягом останніх двох років провадили діяльність, спрямовану на боротьбу з корупцією. Зазначені особи повинні мати бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості й авторитет у суспільстві. При цьому міжнародних експертів обиратиме Вища рада правосуддя.

Підсудність: ширша чи вужча?

Різне бачення існує і щодо підсудності справ ВАКС. Проект №7440 відносить до його компетенції всі корупційні злочини, передбачені, зокрема, стст.368—3692 КК (стосуються неправомірної вигоди), якщо сума грошей або розміру завданої злочином шкоди перевищує прожитковий мінімум у понад 500 разів (881 тис. грн.). Очевидно, ідеться про дуже значну кількість справ, які потраплять до суду, що може його перевантажити.

Більш логічним, на думку багатьох експертів, є підхід, закладений у проекті №7440-1: що підслідне НАБУ, те підсудне ВАКС. Щоправда, є й інші пропозиції, наприклад, обмежити компетенцію нового суду виключно високопосадовцями, аби такий орган не розмінювався на «дрібноту».

Проекти містять чимало й інших дискусійних положень, зокрема щодо кількісного складу суду, створення апеляційної палати регіональних представництв тощо. Схоже, що 5 законопроектів — не гранична кількість і на цій ниві спробують свої творчі зусилля й інші народні обранці.