Закон і Бізнес


Уйти нельзя остаться

Почему ВСУ продолжает деятельность и что мешает ему самоликвидироваться


Судді Верховного Суду України не можуть самі піти з посад. Тому на невизначений час ще залишаються в кріслах, але справ уже не розглядатимуть.

№50 (1348) 23.12—29.12.2017
КСЕНИЯ МАГНУШЕВСКАЯ
211780

Верховный Суд Украины не может собственноручно поставить точку в своей истории. Для прекращения деятельности или ликвидации ВСУ нужна помощь руководства государства. Поэтому и в новом году, по крайней мере в его начале, в судебной системе будет два верховных суда.


Неоднозначне розуміння

15 грудня Вищий адміністративний суд, Вищий господарський суд, Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ та ВСУ припинили процесуальну діяльність. Вони почали передавати справи до нового ВС. Три вищі спецустанови заявили про початок процедури ліквідації. Втім, доля ВСУ й досі залишається невизначеною.

21 грудня Пленум ВСУ мав розглянути питання про припинення діяльності та ліквідацію інституції в установленому законом порядку. Однак засідання не відбулося через відсутність кворуму: з необхідних 10 осіб з’явилося тільки 9.

Як повідомив журналістам в.о. Голови ВСУ Василь Гуменюк, відповідно до п.7 «Прикінцевих та перехідних положень» закону «Про судоустрій і статус суддів» з дня початку роботи ВС Верховний Суд України та 3 вищі спеціалізовані суди припиняють свою діяльність і ліквідуються в установленому законом порядку.

«Виникає неоднозначне розуміння: що таке «припиняється» та «ліквідується»? Термін «припиняється» може включати в себе такі поняття, як «перетворення», «реорганізація», «злиття», «об’єднання», — зауважив В.Гуменюк.

За його словами, від того, яка процедура чекає Суд — припинення діяльності чи ліквідація, залежить доля колективу. «А це більше 300 високопрофесійних, кваліфікованих осіб. Якщо відбудеться припинення діяльності, то вони переводяться, якщо ліквідація — йдуть на вулицю», — пояснив в.о. Голови ВСУ.

Фактично це — реорганізація

Згадані норми закону не свідчать про початок і не закріплюють порядку ліквідації ВС як судового органу із конституційним статусом і юридичної особи публічного права. До того ж положеннями Основного Закону не передбачається втрата ним цього статусу. Фактично про ВС у Конституції йдеться виключно внаслідок семантичної зміни назви ВСУ.

Крім того, як зауважили «верховники», окремі слова згаданого п.7 не є тією належною законодавчою підставою для початку ліквідації ВСУ. Також відсутній відповідний указ Президента.

Також відсутній відповідний указ Президента, адже в останнього немає повноважень «стерти з лиця землі» найвищий судовий орган. І до компетенції очільника ВСУ теж не належить видання розпорядчого акта про ліквідацію храму Феміди.

При ліквідації юридичної особи публічного права, що має конституційний статус, повинне бути посилання на конкретну статтю акта найвищої юридичної сили, процедура має відбуватися відповідно до Конституції та законів.

Нині жодного документа про припинення діяльності чи ліквідацію ВСУ немає. До того ж парламент не прийняв закону, який вирішував би подальшу долю старого найвищого органу судової влади.

На думку людей у червоних мантіях, із законодавчих норм не випливає, що ВС є правонаступником ВСУ, хоча всі фактичні та юридичні дії уповноважених осіб стосовно реєстраційних процедур, утворення на матеріально-технічній базі, передання майна розпорядженням Кабінету Міністрів від 1.12.2017, закріплення порядку передання справ указують на фактично проведену реорганізацію найвищого судового органу.

«Як може мова йти про ліквідацію, якщо наші правові висновки обов’язкові для нового ВС? Тобто йдеться про спадковість і, швидше за все, про реорганізацію», — прокоментував для «ЗіБ» суддя ВСУ Богдан Пошва.

Якби КС поспішив

Можливо, ситуація не зайшла б у глухий кут, якби Конституційний Суд вчасно розглянув подання ВСУ від 3.10.2016. Нагадаємо: «верховники» попросили КС, аби він провів перевірку конституційності окремих норм «Прикінцевих та перехідних положень» закону «Про судоустрій і статус суддів». Більшість положень стосується долі самого ВСУ. Зокрема, «верховники» запідозрили, що приписи про ліквідацію найвищого та трьох вищих спеціалізованих судів і створення на їхній базі нової інституції є неконституційними.

Провадження у справі було відкрито, і 21 листопада поточного року КС приступив до розгляду. «Верховники» вважають, що відкриття провадження вже є свідченням того, що КС дійсно сумнівається, що процедура ліквідації ВСУ відбувається за конституційними правилами.

Опинившись сам на сам з такими проблемами, люди в червоних мантіях вирішили, що варто звернутися до Президента, Голови Верховної Ради та Прем’єр-міністра з проханням вирішити це питання та прийняти «відповідний закон або розпорядчий акт про припинення шляхом реорганізації чи ліквідації юридичної особи з конституційним статусом».

«Це необхідно зробити виключно з метою однозначного усвідомлення початку (прийняття конкретного рішення) і відповідного законодавчого порядку ліквідації ВСУ для забезпечення дотримання гарантій незалежності обраних безстроково суддів єдиного найвищого суду протягом 26 років незалежності України, суддів ВСУ у відставці, а також забезпечення такої конституційної гарантії працівників апарату, як захист від незаконного звільнення та інших трудових прав, пов’язаних із застосуванням правових наслідків припинення діяльності юридичної особи публічного права», — сказано в проекті постанови Пленуму.

В 2017-му «верховники» уже не зможуть зібратися: деякі з них ідуть у відпустку, тому кворуму не буде. Отже, вирішення цього питання та прийняття відповідної постанови переноситься на наступний рік.

Проблеми перекочують у 2018-й

Як і прогнозував «ЗіБ», через непродумані реформаторські дії в судовій системі запанував хаос. Хоча одні експерти переконують, що це тимчасове явище, характерне для перехідного періоду, інші наполягають: такого стану невизначеності можна було уникнути. Крім того, ще невідомо, якими будуть наслідки цієї ситуації.

Окремі фахівці висловлюють думку, що нині «знищити» ВСУ ніхто не може, адже підстав для цього, як і для утворення нового органу — ВС немає: в Конституції відповідні положення відсутні. Відтак напрошується один висновок: ВСУ продовжує функціонувати під новою назвою «Верховний Суд» і не підлягає ліквідації. Фактично це означає, що «верховники» та працівники апарату, які залишилися у ВСУ, мають бути переведені до ВС.

Утім, реформатори, напевно, не можуть допустити, щоб події розвивалися саме за таким сценарієм. Бо в такому разі зведуться нанівець усі досягнення осіб, які взялися за перетворення у житті Феміди, зокрема «безпрецедентний та прозорий» конкурс на посади у ВС.

Який же вихід із ситуації знайдуть реформатори? Запитання поки що залишається без відповіді. Подейкують, що зараз можновладці шукають компромісний варіант. Тому не виключено, що старим «верховникам» запропонують перейти до апеляційних судів. Або ж написати заяву про відставку.

Тож у новому році у Феміди буде не менше проблем, ніж у нинішньому. При цьому в 2018-й вона увійде з двома верховними судами. А в народі кажуть: як новий рік зустрінеш, так його і проведеш.