Закон і Бізнес


«Инспектор Петренко. Употребляли?»

На дорогах создадут «пункты трезвости», где каждого второго будут проверять на алкоголь


Як показує досвід європейських країн, «пункти тверезості» змушують водіїв постояти в черзі: доки дочекаєшся огляду, можна й протверезіти.

№31 (1329) 07.08—13.08.2017
ИВАН ГРИГОРЬЕВ
28975

Руководители полиции на собственное усмотрение будут определять места проведения проверки водителей на состояние опьянения — обозначенные знаками участки дороги. Однако, увидев предупреждение, убежать не удастся: разворот, остановка и тому подобное означают автоматический осмотр. Народные депутаты считают, что такие нормы уменьшат аварийность, а юристы — что они нарушают права водителей и содержат коррупционные риски.


Просто так не зупиниш

Керування авто в стані сп’яніння — найтяжче адміністративне правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я та за статистикою дорожньо-транспортних пригод в Україні, такий проступок є однією з найбільш частих причин аварій, у тому числі з летальними наслідками. Лише із січня до червня 2017 року поліцією складено понад 46 тис. протоколів за ст.130 Кодексу про адміністративні правопорушення.

Даною проблемою занепокоєна група народних депутатів, які зареєстрували проект «Про внесення змін до деяких законів щодо перевірки водіїв транспортних засобів на стан сп’яніння» (№6679). При цьому їх турбує, що правоохоронці часто не можуть виявити нетверезих водіїв, оскільки не мають підстав для зупинення авто, виключний перелік яких передбачений ст.35 закону «Про Національну поліцію».

Відповідно до вказаної норми поліція має право зупиняти тільки той ТЗ, водій якого порушує правила дорожнього руху або щодо нього є інформація про керування в стані сп’яніння. Парламентарі обурені, що така ситуація зумовила появу «стійкого та неправильного переконання багатьох водіїв, що у випадку непорушення ПДР їм дозволено керувати транспортним засобом у стані сп’яніння».

На огляд шикуйсь!

Отже, в згаданому проекті запропоновано доповнити ч.1 ст.35 закону «Про Національну поліцію» п.10, де передбачити як підставу для зупинення авто «проведення перевірки водіїв транспортних засобів на стан сп’яніння у місці проведення перевірки на стан сп’яніння». Таким місцем, за актом, є заздалегідь визначена ділянка дороги, де кілька екіпажів поліції одночасно проводять перевірку всіх водіїв ТЗ. Вона позначається спеціальними дорожніми знаками.

Однак, побачивши небезпеку, нетверезий водій не зможе розвернутись, аби об’їхати це місце, чи зупинитись: такі дії є самостійною підставою для проведення огляду на стан сп’яніння. Проте, якщо акуратно проїхати «небезпечний» відрізок, можна й проскочити: для перевірок визначається черговість, коли огляду підлягатиме кожен 2-й, або 7-й, або 25-й тощо водій.

А встановлюватиме таку черговість «керівник патрульної поліції», щоправда, не сказано, якого рівня. Він же приймає рішення про проведення перевірки та встановлює місце, «де існує найбільша вірогідність випадків керування транспортними засобами в стані сп’яніння». Таке рішення ухвалюється за 3 дні до заходів, причому визначаються кілька точок, хоча перевірятимуть в одній. Водіїв попереджають про них заздалегідь на сайті НП та в ЗМІ. Отже, за задумом, вони не їздитимуть «під градусом» не тільки на ділянці, де безпосередньо стоятимуть патрулі, а й на інших.

Така перевірка може відбуватися не частіше, ніж раз на тиждень, в одному і тому ж місці, але принаймні щомісяця на кожній ділянці, де функціонує патрульна поліція.

Трохи не зашкодить

Водночас автори проекту пропонують пом’якшити відповідальність для водіїв, які керують в стані легкого алкогольного сп’яніння. Так, удвічі підвищується показник, після якого вважатиметься, що водій напідпитку: з 0,1 до 0,2 проміле алкоголю в крові. Причому до 0,5 проміле можна відбутися штрафом, хоча й немаленьким — 10200 грн.

Проте далі санкції пропорційно посилюються: за 0,5—1 проміле — той самий штраф і рік позбавлення права керування; 1—2 — 20400 грн. та 3 роки без посвідчення водія; понад 2 проміле — штраф 40800 грн. і 3 роки без права керування. Те саме покарання за повторне протягом року будь-яке порушення.

Ініціатори змін вважають, що один критерій тяжкості порушення — його повторність не є справедливим. А тому треба встановити градацію залежно від «градуса», під яким перебуває водій. Мовляв, якщо випив, але небагато, може відбутися штрафом.

Гарна мета, «так собі» засоби

Зрештою, нардепи зізнаються, що ідея полягає не стільки в притягненні порушників до відповідальності, скільки у профілактиці нетверезого керування. І одним з її інструментів вони бачать запровадження «місць перевірки на сп’яніння», котрі назвали «пунктами тверезості». При цьому автори проекту посилаються на досвід «більшості країн ЄС, США та Канади», що нібито підтверджує ефективність такого заходу: «За умови правильного та систематичного його застосування кількість нетверезих водіїв значно зменшується».

Втім, у разі регулювання даного питання запропонованими нормами, з урахуванням специфіки застосування законодавства вітчизняними правоохоронцями можемо отримати протилежні результати.

По-перше, вже самі норми порушують права водіїв. Зокрема, юристи звертають увагу на неврегульованість права на відмову від проходження перевірки, а також відсутність порядку оскарження дій/бездіяльності посадових осіб патрульної поліції.

Наприклад, зупинка, розворот водія вже є підставами вважати його дії уникненням від проходження перевірки і навіть для проведення огляду на стан сп’яніння. А якщо, скажімо, водій не може витрачати час на перебування у черзі, заторі?

По-друге, великі дискреційні повноваження як керівника поліції, так і інспекторів, безумовно, створюють корупційні ризики. Адже навряд чи в «пунктах тверезості» правоохоронці займатимуться профілактикою. Швидше — виконанням планів з накладення штрафів.

Кого можуть порадувати такі норми, так це суддів. Адже чим вужча варіативність санкції, тим менше буде докорів у суворості покарання.

 

ОПИТУВАННЯ «ЗіБ»

Чи не порушуватиме періодична вибіркова перевірка на стан сп’яніння прав водіїв?

Тетяна ТРИКОЗА,
адвокат АФ «Династія»:

— Можна погодитись із позитивною метою проекту, спрямованою на суттєве покращення статистики причин ДТП, якими є алкогольне або інше сп’яніння водіїв. Оскільки значно посилена відповідальність, сам зміст норм закону в разі набрання чинності стимулюватимуть свідомість водіїв.

Однак необхідно звернути увагу на суттєві прогалини, які можуть спричинити порушення прав водіїв у разі практичного застосування цих норм.

Не є таємницею, що в Україні не все добре з добросовісністю представників правоохоронних органів. Порядок проходження огляду або перевірки на стан сп’яніння у місці проведення перевірки не регламентований у часі, немає встановленого обов’язку працівників патрульної поліції виконати огляд у найбільш зручний для водія час, щоб не порушувати його прав.

Натомість обов’язок водія у випадку його зупинення для проведення перевірки є безальтернативним, а в разі незгоди або неможливості, зумовленими, наприклад, цейтнотом, для нього настають негативні наслідки (не враховуючи можливих порушень прав третіх осіб, які не керують зупиненим ТЗ). Отже, запропонована редакція проекту встановлює обов’язок водія витратити визначену кількість часу для перевірки/огляду, що не виключає ризиків зловживань службовими повноваженнями за відсутності у водія або його пасажирів достатнього часу. Це зумовить випадки корупційних зловживань з боку посадових осіб.

Андрій ПАВЛИШИН,
адвокат ЮКК «Де-Юре»:

— В цілому проект позитивний і повинен привести до гарних результатів у боротьбі з нетверезим керуванням.

Сьогодні поліція не має права проводити профілактичні зупинки транспортних засобів, що спричиняє безкарність великої кількості правопорушників. Після прийняття зазначеного документа вона зможе «чергувати» біля шинків і з більшою продуктивністю виявляти нетверезих водіїв, які, між іншим, у переважній більшості випадків є винуватцями ДТП зі смертельними наслідками.

Варто відзначити й градацію покарання залежно від вмісту алкоголю в крові. Це повністю відповідає європейській практиці боротьби з пияцтвом за кермом.

Проект має тільки одну ваду — скасування обов’язкового позбавлення права керування транспортним засобом у разі виявлення алкоголю в крові кількістю до 0,5 проміле (чинний закон передбачає позбавлення права водіння при концентрації від 0,2 проміле). Таким чином, законодавець зробить поблажку для любителів пива та слабоалкогольних напоїв.