Закон і Бізнес


Областная дискриминация

Председателя ГСАУ просят объяснить, почему одни работники аппарата получают большие надбавки и премии, а другим урезают зарплаты


№51 (1245) 19.12—25.12.2015
719377

Коллектив аппарата Первомайского районного суда г. Черновцов обратился к начальнику Государственной судебной администрации Зиновию Холоднюку с тем, чтобы он объяснил, почему в разных регионах работники храмов Фемиды получают неодинаковые заработные платы. Так, представители этого суда жалуются, что им не только задерживают зарплаты, но и лишают премий и надбавок. В то время как работники аппарата судов в других областях не имеют таких финансовых проблем.


Відкритий лист

Шановний Зеновію Васильовичу!

Працівники Першотравневого районного суду м.Чернівців звертаються до вас з приводу роз’яснення ситуації, яка склалася з оплатою праці працівників апарату судів у Чернівецькій області. Так, законом «Про забезпечення права на справедливий суд», який набрав чинності 29.03.2015, було затверджено нову редакцію закону «Про судоустрій і статус суддів».

Зокрема, відповідно до ст.147 закону розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30% посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців.

У подальшому Кабінет Міністрів уніс відповідні зміни до постанови «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 9.03.2006 №268. Однак у 2015 році місячний посадовий оклад зазнав 50-відсоткового зменшення.

Зокрема, в п.2 постанови КМ №268 передбачено, що преміювання працівників здійснюється, починаючи з 1 січня 2007 р., у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, не меншому за 10% посадових окладів, та за рахунок економії фонду оплати праці.

Однак за листопад 2015 року працівникам апарату Першотравневого районного суду м.Чернівців було виплачено заробітну плату із 3-денним запізненням (це відбувається протягом останніх 4-х місяців) та не в повному обсязі, а саме: не виплачено надбавку за вислугу років, а також премію, навіть у мінімально визначеному розмірі — 10% посадового окладу.

Станом на 7.12.2015 заборгованість не погашена. Фактично працівникам із посадовим окладом у розмірі 2067 грн. виплачено заробітну плату за листопад 2015-го в розмірі 1600 грн., у тому числі 800 грн. авансу та 800 грн. зарплати.

Одночасно в листі начальника територіального управління ДСАУ в Чернівецькій області від 27.11.2015 нам повідомили, що у зв’язку з підвищенням посадових окладів значно збільшився фонд оплати праці працівників місцевих загальних судів Чернівецької області. У вересні — жовтні 2015 року оплату праці вдавалося забезпечити за рахунок понадпланових надходжень судового збору спеціального фонду, а в листопаді відчувається гостра нестача бюджетних коштів. Сума, яка є в розпорядженні теруправління, не дозволяє виплатити в поточному місяці надбавку за вислугу років як суддям, так і працівникам апарату судів.

У зв’язку із ситуацією, що склалася, ми вирішили з’ясувати розмір заробітної плати працівників апарату судів інших областей України. Нам стало відомо, що за листопад 2015 року місцеві загальні суди Івано-Франківської області отримали 10% премії та 30% надбавки; Львівської — 65% премії; Вінницької — 50% премії та 20% надбавки; Хмельницької — 50% премії; місцеві загальні суди Тернопільської області — 80% премії. Заробітна плата в цих областях була виплачена вчасно та в повному обсязі.

Складається враження, що на рівні ДСАУ відбувається нерівномірний розподіл бюджетних коштів, спрямованих на виплату заробітної плати, в тому числі премій, між працівниками апарату судів різних областей України.

З огляду на зазначене вважаємо за необхідне звернути вашу увагу на таке. Частинами 1 та 2 ст.24 Конституції встановлено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Організаційно-правові засади запобігання та протидії дискримінації з метою забезпечення рівних можливостей для реалізації прав і свобод людини та громадянина визначено законом «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».

Відповідно до ст.2 цього акта законодавство України грунтується на принципі недискримінації, що передбачає незалежно від певних ознак:

1) забезпечення рівності прав і свобод осіб та/або груп осіб;

2) забезпечення рівності перед законом осіб та/або груп осіб;

3) повагу до гідності кожної людини;

4) забезпечення рівних можливостей осіб та/або груп осіб. За приписами ч.1 ст.4 цього закону, його дія поширюється на відносини між юридичними особами публічного та приватного права, місцезнаходження яких зареєстроване на території України, а також фізичними особами, які перебувають на території України.

Стаття 5 закону визначає такі форми дискримінації: пряма дискримінація, непряма дискримінація, підбурювання до дискримінації, пособництво у дискримінації, утиск. При цьому непрямою дискримінацією вважається ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за їх певними ознаками виникають менш сприятливі умови або становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб.

Таким чином, уважаємо, що право працівників апарату судів Чернівецької області на належний рівень заробітної плати порівняно з працівниками апарату судів інших областей України порушене.

На підставі наведеного просимо роз’яснити, яким чином відбувається розподіл бюджетних коштів, спрямованих на оплату праці працівників апарату судів різних областей України, в тому числі й коштів, що виділяються на виплату премій та надбавок, а також забезпечити недопущення таких ситуацій у майбутньому.

Якщо надана нам начальником ТУ ДСАУ в Чернівецькій області інформація є недостовірною і кошти ДСАУ виділяються в достатній кількості та на одному рівні з іншими областями, вважаємо за необхідне ініціювати перед вами проведення незалежної аудиторської та фінансової перевірки діяльності ТУ ДСАУ в Чернівецькій області.

Шановний Зеновію Васильовичу! Просимо вас не залишитися байдужим до нашого звернення та допомогти у вирішенні такої незрозумілої ситуації, яка склалась із нарахуванням та виплатою заробітної плати працівникам апарату судів Чернівецької області. В іншому випадку будемо змушені захищати свої права в судовому порядку.

Колектив апарату Першотравневого районного суду м.Чернівців (загалом 28 підписів).