В случае получения действующим помощником судьи статуса адвоката, осуществление адвокатской деятельности подлежит безотлагательной остановке в установленном законом порядке.
Такие изменения в Положение о помощнике судьи внесены решением Рады судей, принятым на заседании 4.05.2023, информирует «Закон и Бизнес».
Как сообщал «ЗиБ», во время заседания РСУ отмечалось, что есть случаи, когда помощники судей ходят в «свои» суды в качестве адвокатов, представителей сторон. «Парадоксально, но законодательством этот вопрос не урегулирован, но это противоречит и нормам этики, и правилам трудового распорядка», — отметил председатель рады Богдан Монич.
Поэтому внесенными в положение изменениями отмечается, что «совместительство и совмещение должности помощника судьи с адвокатской деятельностью недопустимо. А если кандидат на должность помощника судьи является действующим адвокатом — такая деятельность должна быть остановлена в установленном законом порядке.
Впрочем, помощнику не запрещается проходить обучение, стажировку, сдавать экзамен и получать свидетельство о праве на занятие адвокатской деятельностью в свободное от работы время. Однако в случае получения свидетельства о праве на занятие адвокатской деятельностью, он обязан безотлагательно приостановить его действие.
Рада суддів України
РІШЕННЯ
04 травня 2023 року №21
Щодо неможливості суміщення роботи помічників суддів із зайняттям адвокатською діяльністю
Останнім часом до Ради суддів надходять листи про надання роз’яснень щодо законності сумісництва та суміщення роботи помічників суддів, які є працівниками патронатної служби у державному органі, із зайняттям адвокатською діяльністю.
Рада суддів, як вищий орган суддівського самоврядування, діяльність якого, зокрема має сприяти створенню належних організаційних та інших умов для забезпечення нормальної діяльності судів і суддів, утверджувати незалежність суду, забезпечувати захист суддів від втручання в їхню діяльність, а також підвищувати рівень роботи з кадрами у системі судів, звертає увагу на наступне.
Згідно із ч.2 ст.19 Конституції органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Рішенням РСУ від 18.05.2018 №21 затверджено Положення про помічника судді (зі змінами).
Положенням визначено, що помічник судді — це працівник патронатної служби у суді, який забезпечує виконання суддею повноважень щодо здійснення правосуддя.
Помічник голови суду — це працівник патронатної служби, який забезпечує виконання суддею, обраним у встановленому порядку головою суду, адміністративних повноважень, визначених законом «Про судоустрій і статус суддів», а також повноважень щодо здійснення правосуддя.
Помічник заступника голови суду — це працівник патронатної служби, який забезпечує виконання суддею, обраним у встановленому порядку заступником голови суду, адміністративних повноважень, визначених головою відповідного суду, а також повноважень щодо здійснення правосуддя.
Помічник судді — члена РСУ — це працівник патронатної служби, який забезпечує виконання суддею — членом РСУ, обраним у встановленому порядку з’їздом суддів, його обов’язків члена Ради суддів, а також повноважень щодо здійснення ним правосуддя.
Помічник секретаря судової палати апеляційного суду — це працівник патронатної служби, який забезпечує виконання суддею, обраним у встановленому порядку секретарем судової палати, повноважень, визначених законом «Про судоустрій і статус суддів», головою відповідного суду, а також повноважень щодо здійснення правосуддя.
Помічник судді є працівником апарату суду.
Помічник судді з питань підготовки та організаційного забезпечення судового процесу підзвітний лише відповідному судді. Суддя є його безпосереднім керівником.
Помічник голови суду з питань, які стосуються забезпечення виконання суддею адміністративних повноважень голови суду, підзвітний лише голові суду, який є його безпосереднім керівником.
Помічник заступника голови суду з питань, які стосуються забезпечення виконання суддею адміністративних повноважень заступника голови суду, підзвітний лише заступнику голови суду, який є його безпосереднім керівником.
Помічник судді — члена РСУ з питань, які стосуються забезпечення виконання суддею своїх обов’язків як члена РСУ, підзвітний лише такому судді — члену Ради суддів, який є його безпосереднім керівником.
Помічник секретаря судової палати апеляційного суду з питань, які стосуються забезпечення виконання суддею повноважень секретаря палати апеляційного суду, підзвітний лише такому судді — секретарю судової палати апеляційного суду, який є його безпосереднім керівником.
Обов’язки помічника судді визначаються посадовою інструкцією, яка затверджується керівником апарату суду за погодженням із зборами суддів відповідного суду.
З усіх інших питань, у тому числі щодо дотримання трудової дисципліни, помічник судді підзвітний керівнику апарату суду в межах його повноважень.
Керівник апарату суду створює належні умови для виконання помічником судді своїх посадових обов’язків і підвищення рівня його професійної компетентності в Національній школі суддів.
Керівник апарату суду здійснює контроль за дотриманням помічником судді правил внутрішнього трудового розпорядку суду та Правил поведінки працівника суду.
Помічник судді у своїй роботі керується Конституцією, законом «Про судоустрій і статус суддів», ст.92 закону «Про державну службу», відповідними процесуальними кодексами, іншими законами та нормативно-правовими актами України, Правилами поведінки працівника суду, затвердженими рішенням РСУ від 6.02.2009 №33 (у редакції рішення РСУ від 24.12.2020 №72), рішеннями зборів суддів відповідного суду, Інструкцією з діловодства суду, Правилами внутрішнього трудового розпорядку суду, цим Положенням, а також посадовою інструкцією.
На помічника судді поширюється дія законодавства про працю, крім стст.391, 41—431, 492 та ч.3 ст.184 Кодексу законів про працю.
Згідно із ч.3 ст.25 закону «Про запобігання корупції», обмеження, передбачені ч.1 цієї статті, не поширюються на депутатів Верховної ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі), присяжних, помічників-консультантів народних депутатів України, працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, Першого заступника Голови ВР та заступника Голови ВР, працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у ВР, працівників патронатних служб у державних органах, осіб, зазначених у пп.«к» п.1 ч.1 ст.3 цього закону (крім осіб, зазначених в інших підпунктах п.1 ч.1 ст.3 цього закону). Обмеження, передбачені п.1 ч.1 цієї статті, не поширюються на осіб молодшого начальницького складу служби цивільного захисту, які проходять службу в аварійно-рятувальних формуваннях та пожежно-рятувальних підрозділах у змінному режимі (за умови відсутності у таких осіб повноважень із здійснення заходів державного нагляду (контролю), реєстрації декларацій відповідності матеріально-технічної бази суб’єктів господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, ліцензування).
Відповідно до чч.1, 2 ст.1 закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокат — фізична особа, яка здійснює адвокатську діяльність на підставах та в порядку, що передбачені цим законом; адвокатська діяльність — незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
Адвокатська діяльність здійснюється на принципах верховенства права, законності, незалежності, конфіденційності та уникнення конфлікту інтересів (ч.1 ст.4 закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»).
Законодавством України встановлено низку положень, що за змістом є обмеженнями та заборонами певних видів поведінки посадових осіб, а за своїм призначенням це — засоби запобігання корупції. Необхідно такі положення знати, розуміти та дотримуватись у своїй повсякденній діяльності. Крім того, законодавство встановлює низку вимог та процедур, спрямованих на запобігання корупції. Усі ці інструменти становлять комплекс антикорупційних механізмів, які виступають бар’єрами на шляху вчинення корупційних правопорушень.
Виходячи з аналізу актуального законодавства, на помічників суддів, як працівників патронатної служби, прямо не поширюються обмеження, передбачені законодавством щодо суміщення та сумісництва, проте здійснення адвокатську діяльність, перебуваючи на посаді помічника судді, не виглядає легітимним та суперечить меті антикорупційного законодавства.
Водночас проходити навчання, стажування, складати іспит та отримувати свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю у вільний від роботи час є можливим. У разі отримання свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю, помічник зобов’язаний невідкладно зупинити його дію.
Оскільки, перебування на посаді помічника судді та здійснення адвокатської діяльності може мати ознаки використання особою, зокрема, помічником судді, наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/ пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/ пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній у ч.1 ст.3 закону «Про запобігання корупції», або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей, що в свою чергу може породжувати реальний чи потенційний конфлікт інтересів.
Крім того, помічник судді є працівником апарату суду, відтак повинен поводитися під час та поза виконанням службових чи посадових обов’язків гідно, уникати поведінки та ситуацій, дій та вчинків, що можуть зашкодити авторитету судової влади чи незалежності суду, негативно вплинути на репутацію суду чи його працівників.
З огляду на викладене, Рада суддів вважає, що сумісництво та суміщення посади помічника судді із здійсненням адвокатської діяльності не буде доречним та суперечитиме меті антикорупційного законодавства, що в свою чергу негативно впливатиме на репутацію судів та судової влади в цілому.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови РСУ Моніча Б.С. щодо неможливості суміщення роботи помічника із адвокатською діяльністю, відповідно до ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів», Положення про помічника судді, затвердженого рішенням РСУ від 18.05.2018 № 21 (зі змінами), Положення про Раду суддів України, затвердженого позачерговим Х з’їздом суддів України 16.09.2010 (із подальшими змінами), Рада суддів
вирішила:
1. Інформацію голови РСУ Моніча Б.С. щодо неможливості сумісництва та суміщення посади помічника судді із адвокатською діяльністю взяти до відома.
2. Вважати, що сумісництво та суміщення посади помічника судді із здійсненням адвокатської діяльності є неприпустимим.
3. Якщо кандидат на посаду помічника судді є діючим адвокатом — така діяльність має бути зупинена в установленому законом порядку».
У разі набуття діючим помічником судді статусу адвоката, здійснення адвокатської діяльності також підлягає невідкладному зупиненню у визначеному законом порядку.
4. У зв’язку з цим, внести зміни до Положення про помічника судді, затвердженого рішенням РСУ від 18.05.2018 № 21 (зі змінами), що додаються.
Голова Б.Моніч
Нажмите на изображение, чтобы подписаться на телеграмм-канал «ЗиБ» и узнать больше о новостях судебной системы.
Материалы по теме
Платить зарплату работникам аппарата и судьям, оставшимся на ВОТ, недопустимо — решение РСУ
15.04.2024
Адвокату возобновили свидетельство из-за сомнений в предвзятости членов дисциплинарной палаты
04.04.2024
ВКДКА на заседании рассмотрит 29 жалоб
29.03.2024
ВКДКА на заседании рассмотрит 28 жалоб
29.02.2024
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!