Как ораторское искусство помогает в жизни и во время судебных заседаний?
Общение в социальных сетях и создания публикаций в них имеют и свое негативное последствие. Люди забывают, что имеет значение не только текст, но и его подача, которая происходит через призму уникальных данных каждого человека - голоса, мимики, жеста.
Що? Як? Хто?
У Вищій школі адвокатури провели вебінар «Ораторське мистецтво для адвокатів». Спікером виступила тренер з риторики, медіаконсультант Ганна Гавриш. Було багато охочих почути курс та вдосконалити свої навички в ораторському мистецтві. Це свідчить про те, що під час карантину адвокати зацікавлені в тому, аби поглибити свої знання у сфері soft skills, а не законодавства і окремих процедур.
Видатний німецький філософ Мартін Гайдегер надавав мові важливого значення, визначаючи її як «оселю буття». Що ж, залишилося стати господарем цієї оселі. А це доволі складне завдання…
За словами спікера, у професії адвоката його здатність володіти своїм голосом, мімікою та жестами може відіграти вирішальну роль. Мовний імідж — це те, що потрібно розвивати. Адже, одягаючись, ми думаємо про те, який вигляд матимемо, на кого справимо враження і чи годиться це вбрання для певного часу та місця.
Те саме з мовленням. Мовний імідж припускає три складових. Перша — хто говорить? Має значення авторитет, харизма, експертність, імідж оратора. Друга — що говорить? Тут важливі зміст, факти, аргументи, словниковий запас, образне мислення. Третя — як говорить? Увага приділяється тембру голосу, інтонації, паузам, акцентам, дикції.
При цьому є три канали, завдяки яким зчитується інформація. На вербальному каналі в центрі перебувають слова, формулювання та структура. На невербальному — мовець транслює інформацію за допомогою міміки, жестів та дій. Зрештою, на паравербальному рівні вагу мають інтонація та голос.
Для того щоб якісно побудувати свій виступ, радить Г.Гавриш, варто дотримуватися «риби». У ній голова — це вступ, початок вашого виступу. Тулуб — це основна частина, а перехід до хвоста — кульмінація. Хвіст — це кінцівка, в якій ви маєте підбити підсумки та проголосити свій заклик — те, у чому, власне, і полягала мета вашої промови.
Але в адвокатів зазвичай найголовніший «слухач» та «глядач» — це суддя, який може вдавати, що йому нецікаво слухати те, що озвучує сторона захисту, суддя може пришвидшувати процес слухання. Тут головне — навчитись орієнтуватись у ситуації і швидко реагувати короткими, але влучними фразами. Слід апелювати не стільки до норм закону, скільки до емоцій.
Дар переконання
Г.Гавриш пригадала приклад із книжки про одне відкрите судове засідання. Зникла дівчина, що навчалася на медичному факультеті одного з вишів. Через кілька днів було знайдено її тіло, а згодом і підозрюваного — хлопця, який намагався зґвалтувати її, що призвело до ненавмисного вбивства.
Судове засідання призначили в університеті, в якому навчалась убита. У ньому напхом напхалися студенти-медики, які готові були розірвати вбивцю. Всі лементували, і адвокат підозрюваного не міг і слова промовити. Тоді він зробив те, що на кілька секунд змінило ситуацію — став за кафедру. Студенти на якусь мить затихли, адже підсвідомо для них це означало ситуацію, коли вони мають слухати людину, що перебуває за кафедрою. І тоді адвокат промовив: «Ви присягалися, що будете захищати життя своїх пацієнтів. Чи маю право я як адвокат захисти свого підзахисного?».
Тобто одна лише вдала дія може допомогти вам бути почутим.
Г.Гавриш радить: без нагальної потреби не варто читати з аркуша, це сприймається як неготовність до виступу, бажання заховатися за аркушем, невпевненість у власних формулюваннях. Слід вивчити напам’ять основні тези доповіді, тримати у голові «рибу» свого виступу, а між тезами імпровізувати.
Також слід пам’ятати про формулу Цицерона, відповідно до якої оратору потрібно довести, розважити та прихилити. Зазвичай так і будують свої доповіді спікери у різних галузях.
Як домашнє завдання для закріплення знань про мовний імідж та ораторське мистецтво спікер запропонувала зробити тестовий відеозапис будь-якої своєї промови чи виступу, а потім переглянути і звернути увагу на те, чим ви зловживаєте і з чим варто боротись. Це можуть бути зайві рухи або, навпаки, занадто «холодна» подача без яскравої візуалізації.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!