Можно ли продлить полномочия членов ВККС за счет выборочного применения законодательства?
Недавно председатель Кассационного административного суда Михаил Смокович озвучил позицию относительно срока полномочий отдельных членов Высшей квалификационной комиссии судей. По его мнению, такой срок составляет не 4, а именно 6 лет. Является ли юридически обоснованной такая позиция?
Тут читаємо, тут «рибу загортали»
Основне судження голови КАС зводиться до того, що норма «Перехідних положень» закону «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII щодо виконання повноважень членами ВККС упродовж строку, на який їх було призначено, скасовує попереднє положення. Нагадаємо: у п.5 «Перехідних положень» закону «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 №192-VIII визначено, що цей строк для раніше призначених членів ВККС становить 4 роки. А раз так, висновує очільник КАС, то в тих членів комісії, котрі призначені у 2014-му, строк повноважень збільшується до 6 років, на відміну від тих, хто поповнив лави колегіального органу пізніше.
При цьому М.Смокович не дав оцінки тому, що чинність втратив власне закон «Про судоустрій і статус суддів» від 2010 року, в тому числі і ті його положення, які змінювалися законом «Про забезпечення права на справедливий суд». Але сам закон №192-VIII є чинним нормативно-правовим актом. Крім того, залишено поза увагою, що у 2015-му законодавець змінив такого суб’єкта формування ВККС, як міністр юстиції, на з’їзд адвокатів.
Водночас у п.34 «Перехідних положень» закону №1402-VIII є пряма вказівка на те, які норми «Перехідних положень» закону №192-VIII втрачають чинність. Тобто, по суті, законодавець визначив, що решта продовжує діяти.
Так, у розд.II «Прикінцеві та перехідні положення» цього акта прямо передбачено: після набрання ним чинності з’їзд адвокатів обирає одного члена ВККС у порядку, передбаченому цим документом, а після закінчення повноважень члена комісії, призначеного раніше, — ще одного. Тут же міститься і пряма вказівка на те, що члени ВККС, призначені міністром юстиції, уповноваженим Верховної Ради з прав людини, головою Державної судової адміністрації до набрання чинності цим законом, здійснюють свої повноваження протягом 4-х років з дня їх призначення.
Ці положення, як уже згадувалося, не були скасовані під час прийняття нової редакції закону про судоустрій і статус суддів.
Утім, виходить, що закон «Про судоустрій і статус суддів» від 2010-го, який, за логікою М.Смоковича, встановлював строк повноважень члена ВККС тривалістю 6 років, утратив чинність, у зв’язку із чим постає питання: як скасований закон може регулювати спірні правовідносини, що виникли після його скасування?
«Гра» на випередження?
Водночас можна припустити, що такі заяви очільника КАС слугують своєрідним натяком на безперспективність судових спорів у разі оскарження бездіяльності відповідних суб’єктів формування ВККС щодо призначення нових членів замість тих, чиї повноваження скоро закінчаться. Чи навпаки — у разі ротації складу комісії.
Разом з тим судом першої інстанції в даних спорах буде не Верховний Суд, де, як показує практика, всі спори вирішуються на користь ВККС, а Окружний адміністративній суд м.Києва.
Нагадаємо, що нині в ОАСК триває розгляд справи члена ВККС Тараса Лукаша. Останнього підозрюють у наданні конкурсній комісії сфальшованих документів під час призначення на посаду. Водночас судді ОАСК проходять кваліфікаційне оцінювання, що вже свідчить про майбутні конфлікти інтересів та, відповідно, довготривалість указаних процесів.
Та чи доречно коментувати подібні ситуації у публічній площині, зважаючи на можливі судові спори? Адже крапку в них ставитиме саме Верховний Суд. Натомість подібними висловлюваннями додатково створюються підстави для відводу судді з огляду на можливу упередженість.
Загалом ситуація з «продовженням строку повноважень членів ВККС» нагадує ту, що склалася з комісією часів Ігоря Самсіна. Тоді також було бажання витлумачити норми закону на власний розсуд, аби залишитися на посаді якнайдовше. Однак, як відомо, це закінчилось припиненням діяльності всього складу комісії заради «відновлення довіри до судової влади». Не виключено, що після виборів Президента діючий склад ВККС може повторити долю попередників.
Утім, як уже зазначалося, останнє слово щодо обчислення строку повноважень членів ВККС буде саме за тими, хто згідно із законом уповноважений призначати відповідних членів, — за органами адвокатського та суддівського самоврядування, головою ДСАУ та уповноваженим Верховної Ради з прав людини. Як розвиватимуться події довкола оновлення складу ВККС — побачимо вже восени.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!